جستاری در واژگان و ساختار زبان شعر امروز
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده مصطفی علی پور
- استاد راهنما تقی وحیدیان کامیار
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1374
چکیده
از تاریخ انتشار منظومه غنایی "افسانه" (1301) بیش از هفت دهه می گذرد. در این منظومه که وزن و شکلی تازه داشت ، نیما نگرش صمیمی و بی واسطه خود را به طبیعت و هستی، در بیانی که سخت بی تکلف و صریح بود، عرضه کرد. در "افسانه"، صورتهای خیال به واقعیتهای زندگی نزدیک شد. نهادها و نشانه های آن از میان عناصر ملموس طبیعت دستچین شدند. و زبان مثل آینده و روند ساده زندگی مردم به صمیمیت گرایش یافت . نیما این تجربه مهم، یعنی همانندی و همسویی شعر و واقعیت را هرگز، حتی وقتیکه نخستین قطعات شعر نیمایی مانند "غراب " و "ققنوس " را در فاصله سالهای 1316-1318 عرضه نمود، از ذهن و زمان خویش دور نکرد. هر چند بعدها، بیانش در برخی آثار ماندگار او به اقتضای اندیشه و فضای اجتماعی به نوعی دچار ابهام شد. در سفر به زبان و زندگی مردم، نیما تنها نبود. پیروان و شاگردان او هر یک به موازات رفتار او گامهایی برداشته وی را در این راه دشوار و دراز همراهی کردند. در کنار اهمیت منازلی که در این سفر در قلمرو خیال و تصویر و وزن کشف شد، فتح قله هایی، بیشتر می درخشد. و آن، کشف امکانات زبان و شیوه های تازه ای از بیان است که می تواند بستر دیدگاهها و برداشتهای تازه آنان باشد. این تجربه به شاعران آموخت که باید به مجموعه دیدگاههای مربوط به واسطه ذاتی شعر به وزن و خیال، اعتبار و اصالت اصل "زبان" و ساختارهای زبانی را افزود. چه بسیار آثاری که از عناصر خیال و وزن، آن چنان که قدما توجیه و تعریف کرده اند، لیکن از جهت برخورداری از استحکام و طنطنه های زبانی به نوعی شعریت کامل رسیده اند. شاعر امروز دریافته است که شعر در هر حال یک هنر کلامی است و شعریت آن تنها در حضور عناصری چون موسیقی و گونه های متنوع خیال منحصر نمی شود، که اگر چنین بود، می بایست با بسیاری از آثار منثور پارسی همچون مقدمه فاخر گلستان سعدی که از دستمایه های غنی خیال و موسیقی بهره مندند، شعر خوانده می شدند. شعر، در شعریت خود به منطقی نیازمند است که از نوعی نگرش ویژه فراهم می آید. منطقی که بخش غالب آن را زبان و ساختارهای خاص آن تشکیل می دهد. و در نقد امروز از آن به "فرازبان" تعبیر می شود، که مرز میانه نثر و شعر است . شاعر امروز، در کار بزرگ سرودن، برای رسیدن به چنین "فرازبانی" در کنار بهره گیری از همه امکانات زبان، به کشف استعدادهای پنهان آن می پردازد. از ترکیب عناصر ساختارهای تازه برمی آورد. هنجارهای طبیعی کلام را دگرگون می سازد. برای اشیاء و پدیده هایی که تجربه می کند، نامهایی وضع می نماید. آنها را در هیات ترکیبهای واژگانی بازآفرینی کرده، به گنجینه قاموسی زبان می افزاید، به واژه های محلی و غیرادبی اجازه ورود به قلمرو اندیشه می دهد و... در همه این ساختنهاو پرداختنها خود را به روح و فطرت زبان متعهد می داند. در این سعی بر این بوده است ، تا این چهره از کوششهای شاعران امروز نشان داده شده، محصول ذهن و زبان آنان، میزان تعهدشان به وجدان هنری و رسالتی که در سیر حفظ میراث ادبی بر عهده دارند، مورد بررسی و نقادی قرار گیرد.
منابع مشابه
فنّاوری در زبان امروز (جستاری در تأثیر تکنولوژی بر شعر احمد عزیزی)
امروزه علوم و فنون با شتابی روزافزون همه جنبههای زندگی بشر را درنوردیده است. این دگرگونی بر نحوه تفکر انسانها نیز تأثیر گذاشته و با تغییر تلقّی افراد نسبت به پدیدههای پیرامونی، مکالمات و گفتگوها نیز تغییر یافتهاست. همراه با پیشرفت تکنولوژی، گذشته از آن که واژگان فراوانی وارد زبان فارسی شده و ترکیبات و تعبیرات جدید برای استفاده و کارکرد این علوم و فنون ساخته شده است، بسیاری از معانی و مفاهیم ...
متن کاملفنّاوری در زبان امروز (جستاری در تأثیر تکنولوژی بر شعر احمد عزیزی)
امروزه علوم و فنون با شتابی روزافزون همه جنبه های زندگی بشر را درنوردیده است. این دگرگونی بر نحوه تفکر انسان ها نیز تأثیر گذاشته و با تغییر تلقّی افراد نسبت به پدیده های پیرامونی، مکالمات و گفتگوها نیز تغییر یافته است. همراه با پیشرفت تکنولوژی، گذشته از آن که واژگان فراوانی وارد زبان فارسی شده و ترکیبات و تعبیرات جدید برای استفاده و کارکرد این علوم و فنون ساخته شده است، بسیاری از معانی و مفاهیم ...
متن کاملنگاهی سبکشناختی به واژگان در زبان شعر فروغ
فروغ فرخزاد از چهرههای صاحب سبک شعر پارسی است. یکی از وجوه مهم سبکشناختیِ شعرِ او، زبان متمایز شعرهایش است که در هر دو محور عمدة نحو و واژگان برجسته است. این نوشتار، واژگان شعر فروغ را با شیوة توصیف و ارائه آمار بررسی کرده و همچنین به تبار لغات، دایرة واژگانی، برجستگی واژگان خاصِ مفرد و مرکب و نیز نوع و ساختمان فعلِ اشعار او و پیوند میان سبک واژگانی و عواطف و ذهنیت شاعر پرداخته است.
متن کاملجستاری در واژگان شرعی قرآن
چکیده پرسشی که در این مقاله پی گرفته میشود، این است که آیا واژگان شرعی چون نماز، طهارت، زکات، روزه، حج و جز آنها که در آیات قرآن به کار رفته، پیش از اسلام به همین معانی شرعی معهود کاربرد داشته یا این معانی را پس از اسلام یافته اند. میان علمای اسلامی اختلاف نظر است. برخی بر این نظرند که این واژگان قبل از اسلام معنای شرعی نداشته اند؛ بلکه به معنای لغوی نظیر دعا، پاکی و قصد به کار می رفتند و پس ا...
متن کاملزبان و واژگان شاعر
هر شعری، پیش و پس از سروده شدن، با زبان و واژهها سروکار دارد. فکر، تخیل و به طور کلی ماهیت هر شعری، در چارچوبِ نظام زبانی و دایرة واژگانی شاعر شکل میگیرد. به تدریج، سنتها و عادات، هر گروه از کلمات را در حوزة معنایی و سبکی خاص جای میدهد. شاعران بزرگ، همواره توانستهاند حدودِ عادات واژگانی را شکسته و خود روشهای تازهای را در این زمینه پدید آورند. معانی و مضامین گوناگون هر شاعری، با تعدادِ معین ...
متن کاملنگاهی سبک شناختی به واژگان در زبان شعر فروغ
فروغ فرخزاد از چهره های صاحب سبک شعر پارسی است. یکی از وجوه مهم سبک شناختیِ شعرِ او، زبان متمایز شعرهایش است که در هر دو محور عمدة نحو و واژگان برجسته است. این نوشتار، واژگان شعر فروغ را با شیوة توصیف و ارائه آمار بررسی کرده و هم چنین به تبار لغات، دایرة واژگانی، برجستگی واژگان خاصِ مفرد و مرکب و نیز نوع و ساختمان فعلِ اشعار او و پیوند میان سبک واژگانی و عواطف و ذهنیت شاعر پرداخته است.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023